Hvorfor skal man lave prototyper på systemer?
Der er meget fokus på IT-skandaler for tiden. Store systemer ender med at falde til jorden - eller blive meget dyrere end forventet.
Ofte handler problemerne om, at overblikket mangler et eller andet sted. Brugerne inddrages for sent, arbejdsprocedurer passer ikke med virkeligheden osv.
I mine øjne er et af problemerne, at man forsøger at bygge det færdige IT-system i første forsøg. Opgavebeskrivelsen og kravspecifikationen udføres før man har et overblik over projektet. Helheden kan nok være i orden, men der mangler måske vigtige informationer fra brugerne. Ligeså mangler brugerne at afprøve arbejdsgangene. Det er ikke nok at kigge på skitser og skærmbilleder for at vurdere en hensigtsmæssig betjening.
Udviklerne går herefter i gang med opgaven ... men måske er opgaven stillet uhensigtsmæssigt eller direkte forkert?
Efterfølgende ender det i "blame-storming", hvor alle beskylder alle for ikke at have styr på processen. Brugerne bliver ofte taberne, da de skal tilpasse sig systemerne i stedet for omvendt.
Hele den traditionelle designproces springes over.
Her kan udvikling af prototyper være en hjælp. Jeg kan på kort tid udvikle små prototype-systemer, som brugerne kan teste. Funktioner kan prøves og ændres løbende. Når prototypen er blevet arbejdet igennem, kan den endelige opgavebeskrivelse udføres og leverandøren vælges.